UK Dacia Forum banner

Claxon werkt niet...

2 reading
53K views 19 replies 10 participants last post by  hannah_135  
#1 ·
Hallo allemaal, ik heb de vorige berichten gecontroleerd. Ik heb een Sandero uit 2015 en de claxon werkt niet meer. Ik heb de zekering, de claxon en de stuurkolomschakelaar vervangen en hij werkt nog steeds niet. Ik heb oude en nieuwe claxons getest en ze werken beide onafhankelijk. Ik kon niets verkeerds vinden aan de oude stuurkolomschakelaar. Al het andere werkt prima aan de auto. Ik weet niet meer wat ik nog meer kan doen?? Ik kon geen stroom vinden naar de claxonconnector, vandaar dat ik de zekering en de stuurkolomschakelaar heb vervangen. Alle hulp / suggesties graag?

#2 ·
Was uw vervanging nieuw of tweedehands, aangezien het uitvallen van de hendel vaak voorkomt.

Deze video laat zien dat de claxon-schakelaar de gele en blauwe draden lijken te zijn. Hij lijkt te laten zien hoe je opnieuw bedrading aanbrengt, maar ik heb het niet helemaal bekeken, omdat ik het probleem niet heb.

#3 ·
De vervangende stuurkolom was nieuw. Ik heb beide gecontroleerd en kan geen problemen vinden met de draden, het soldeer of de verbindingen. Alle lichten werken prima. Is er een claxonrelais, zo ja, waar bevindt deze zich? Ik heb de 3 relais in het zekeringkastcompartiment aan de passagierskant verwisseld, zonder verandering of andere fouten te vinden.

#6 ·
De claxonzekering is 15 ampère. Ik heb een afspraak moeten maken in de garage voor volgende week om het te laten repareren, want de APK is binnenkort. Ze zeiden dat de claxonknop op de stuurkolom niet direct is aangesloten, maar verbinding maakt met de computer om de claxon te vertellen dat deze het signaal moet verzenden, en vervolgens een signaal naar de claxon stuurt om geluid te maken, dus ze moeten een diagnose uitvoeren. Hopelijk komen we erachter wat er aan de hand is.

#7 · (Edited by Moderator)
De claxonzekering is 15 ampère. Ik heb een afspraak moeten maken bij de garage voor volgende week om het te laten repareren, aangezien de APK binnenkort verloopt. Ze zeiden dat de claxonknop op de stuurkolom niet direct is aangesloten, maar verbinding maakt met de computer om de claxon te vertellen dat deze het signaal moet verzenden, en vervolgens een signaal naar de claxon stuurt om geluid te maken, dus ze moeten een diagnose uitvoeren. Hopelijk komen we erachter.
De wonderen van de moderne auto-elektriciteit, waarom simpel maken als het moeilijk kan!
ohmy.png

#8 ·
Ok update, auto ging vandaag naar de lokale garage, wetende wat het probleem was, om te horen te krijgen dat hun auto-elektricien er niet was en ofwel volgende week terug te komen of naar een Dacia garage te gaan. Dacia gebeld, ze zeggen dat het rechtstreeks op de claxon is aangesloten, dus het is een dubieuze draad of de stroom en aarde zijn niet goed aangesloten. Dus terug naar af. Heb alles gecontroleerd wat ik kan, dus moet ofwel een afspraak maken bij de Dacia garage of een lokale auto-elektricien vinden die van een uitdaging houdt en niet de hoofdprijs kost.

#10 · (Edited by Moderator)
Oké, laatste update. We vonden toen een lokale auto-elektricien die geen van zijn dure apparatuur aan de praat kon krijgen / kon verbinden met de Dacia-computermodule. Dus geen andere keus dan naar de Dacia-garage te gaan, die £ 90 per uur rekent! Ze sloten de computer aan en zeggen dat het de stuurkolomschakelaar is, hoewel we al geprobeerd hebben deze te vervangen door een nieuwe, niet-originele, wat niet werkte. Ze zeggen dat er geen live verbinding is van de zekering naar de claxon, of van de zekering naar de module. Dus zou er een breuk in de draad kunnen zitten? Ze gaan kijken of ze een nieuwe originele stuurkolomschakelaar kunnen bestellen en retourneren om te proberen en als het niet werkt, kunnen we hem retourneren. Hou je niet gewoon van auto's?

#11 ·
Hoi allemaal, ik heb eerdere berichten gecontroleerd. Ik heb een Sandero uit 2015 en de claxon werkt niet meer. Ik heb de zekering, claxon, hendel vervangen en het werkt nog steeds niet. Ik heb oude en nieuwe claxons getest en ze werken beide onafhankelijk. Kon niets verkeerds vinden aan de oude hendel. Al het andere werkt prima aan de auto. Ik ben de draad kwijt wat het anders zou kunnen zijn?? Ik kon geen stroom vinden naar de claxonconnector, vandaar dat ik de zekering en hendel heb vervangen. Hulp / suggesties alstublieft?
37108
Vanaf de claxonknop zijn het de gele en blauwe kabels op mijn Dacia Duster 2015. Eén was kapot en de claxon werkte alleen met de lichten aan. Beide gingen toen kapot en de claxon werkte helemaal niet meer. Geen gemakkelijke klus om te doen, maar ik heb de schakelaarconstructie van de stuurkolom verwijderd en de kabels vervangen. Claxon werkt nu prima. Ik ben ingenieur en het was een uitdaging voor mij, dus ik zou dit niet aanraden, tenzij je de benodigde vaardigheden hebt.
37109
Image
Image
Image

#17 ·
View attachment 37108 Vanaf de claxonknop zijn het de gele en blauwe kabels op mijn Dacia Duster 2015. Eén brak en de claxon werkte alleen met de lichten aan. Beide braken toen en de claxon werkte helemaal niet meer. Geen gemakkelijke klus, maar ik heb de schakelaar van de stuurkolom verwijderd en de kabels vervangen. Claxon werkt nu prima. Ik ben ingenieur en het was een uitdaging voor mij, dus ik zou dit niet aanraden, tenzij je de benodigde vaardigheden hebt. View attachment 37109 View attachment 37108 View attachment 37109 View attachment 37108
Bedankt voor deze reactie, mijn dochter vertelde me net dat haar claxon al maanden niet meer werkt en de apk is morgen, bedankt dat je me op tijd op de hoogte hebt gebracht lol 🙄. Hoe dan ook, een snelle Google vond dit bericht, een snelle controle met een multimeter vond stroom in de claxonschakelaar op geel en niets uit op blauw, een kleine trek aan de draden onthulde dat beide draden gebroken waren, alles strippen en 2 nieuwe draden solderen en weer in elkaar zetten klaar voor morgen, is een klus van 20 tot 30 minuten met het juiste gereedschap en soldeerbout etc., het is een beetje lastig om de schakelaar weer in elkaar te zetten. Ik kan zien waarom de draden breken, want elke keer dat je de lichten aandoet, draait het de claxondraden.

#18 ·
Waar zijn de breuken opgetreden? Was het in het stengelgedeelte?
Net hetzelfde probleem gehad en dezelfde klus te klaren, draden zullen breken aan de basis van de stengel, want elke keer als je de lichten aan en uit zet, draait het gele en blauwe draad heen en weer. Het is een lastig klusje om 2 nieuwe draden te solderen, want je moet het hele mechanisme strippen om bij de draden te komen.