UK Dacia Forum banner
31K views 99 replies 26 participants last post by  Fozzy Snr  
#1 ·
Ik wacht op de levering van een extreme hybride jogger. Een collega heeft de zijne voor Kerstmis opgehaald en hij is nu voor de 3e keer terug bij Dacia, omdat hij tijdens het rijden steeds uitvalt. Blijkbaar kan de fout niet worden gevonden.
Ik heb gezocht naar anderen met dit probleem, want mijn collega zegt dat hij van 3 anderen weet, maar online slechts een of twee heeft gevonden die nog niet zijn opgelost.
Dus ik vraag me af of iemand anders problemen heeft gehad of gehoord heeft van problemen met het uitvallen van de hybride? Mijn collega heeft aanbevolen om nu te annuleren vóór de levering, maar ik vraag me af of dat niet een beetje overdreven is?! Hoewel het me wel nerveus maakt.
Bedankt.

#37 ·
Ik denk niet dat dergelijke gegevens ergens anders worden weergegeven, behalve in een diagnostisch hulpmiddel (extern).
Ik heb mijn vuistregel daarover, die ook verkeerd kan zijn.
Als de motor start, wordt deze uitgeschakeld wanneer de temperatuur hoog genoeg is om de gebruikelijke start/stop eco-werking te handhaven zonder zichzelf te beschadigen in het proces, omdat het koud is.
Met dat in gedachten houd ik de auto AAN totdat de motor 's ochtends voor de eerste keer uitvalt, zelfs als ik de bestemming bereik. Daarna is het prima om zo vaak als nodig te starten en te stoppen.
Een andere indicatie dat de motor koud is, is als u de cabineverwarming uitschakelt en de motor niet uitschakelt terwijl u stilstaat en het batterijniveau normaal is.

#39 ·
Wanneer je bergop gaat, komt er plotseling een "metaal" geluid uit de versnellingsbak of de motor. De vermogensindicator staat 2 of 3 cm boven het woord "vermogen". De auto heeft ofwel een hoog toerental, of de versnellingsbak selecteert geen versnelling, of iets anders... Ik kan niet duidelijk begrijpen wat het is, omdat ik onmiddellijk het gaspedaal loslaat als ik het geluid hoor. Heeft iemand anders dit geluid ook?

#42 ·
Als je bergop gaat, komt er plotseling een "metaal" geluid uit de versnellingsbak of de motor. De vermogensindicator staat 2 of 3 cm boven het woord "vermogen". De auto heeft ofwel een hoog toerental, ofwel de versnellingsbak selecteert geen versnelling, of iets anders... Ik kan niet goed begrijpen wat het is, omdat ik onmiddellijk het gaspedaal loslaat als ik het geluid hoor. Heeft iemand anders dit geluid?
Het geluid treedt op tijdens veranderingen van de transmissie, ofwel van de motor naar zowel motor als EV, of van EV naar EV en motor. Het voelt als een geluid van de versnellingsbak, geproduceerd door de motorversnelling of de EV-versnelling die niet synchroon loopt, of als een brandende koppeling of een elektromotor met een hoog toerental. Het is geen motorgeluid met een hoog toerental.

#44 ·
Ik wacht op de levering van een extreme hybride jogger. Een collega heeft de zijne voor Kerstmis opgehaald en hij is nu voor de 3e keer terug bij Dacia omdat hij tijdens het rijden steeds uitvalt. Blijkbaar kan de fout niet worden gevonden.
Ik heb gezocht naar anderen met dit probleem, want mijn collega zegt dat hij 3 anderen kent, maar ik heb er maar een of twee online gevonden die nog niet zijn opgelost.
Dus ik vraag me af of iemand anders problemen heeft gehad of gehoord heeft van problemen met het uitvallen van de hybride? Mijn collega heeft aanbevolen om nu te annuleren voor de levering, maar ik vraag me af of dat niet een beetje overdreven is?! Hoewel het me wel nerveus maakt.
Bedankt.
We hadden een Jogger Hybrid vanaf nieuw, na 5000 mijl had hij een complete storing van het elektrische systeem, de garage zei dat het was opgelost door de nieuwste software te installeren. Het gebeurde opnieuw tijdens het rijden naar huis, complete freeze up....slaagde erin om naar een veilige plek te rollen, besturing bijna geblokkeerd. We verloren het vertrouwen in de auto, maar omdat we hem iets meer dan 6 maanden hadden, werden we afgewimpeld...Ze zouden het 'repareren', dat is alles. De monteur zei dat het een ondeugdelijke auto was.....hield van de auto, maar hij is nu weg met een groot verlies.

#45 ·
We hadden een Jogger Hybrid vanaf nieuw, na 5000 mijl had hij een complete storing in het elektrische systeem, de garage zei dat het was opgelost door de nieuwste software te installeren. Het gebeurde opnieuw tijdens het naar huis rijden, complete bevriezing....slaagde erin om naar een veilige plek te rollen, besturing bijna geblokkeerd. We verloren het vertrouwen in de auto, maar omdat we hem net iets meer dan 6 maanden hadden, werden we afgewimpeld...Ze zouden het 'repareren', dat is alles. De monteur zei dat het een ondeugdelijke auto was.....hield van de auto, maar hij is nu weg met een groot verlies.
Het eerste wat ik zou doen, is de 12v-accu controleren.

Er zijn veel klachten over hybrides / EV's van elke fabrikant over dit probleem en bijna allemaal komen ze op de een of andere manier neer op het 12v-systeem. Bij een ICE geeft het trekken van 400 ampère kort nadat je bent ingestapt de accu een rek en kun je hoorbaar horen of de accu leeg is. Bij een hybride of EV kan de kleinere 12v-accu dalen tot onhoudbare laadniveaus zonder dat je het merkt. De piekbehoefte kan tijdens de reis optreden, waardoor alles wordt uitgeschakeld - of het kan een aantal verschillende, niet-gerelateerde systemen beïnvloeden.

Het algemene advies is om preventief te laden - en altijd een boosterpack in het dashboardkastje te hebben, hoewel ik geen van beide dingen nog heb gedaan... Ik zal waarschijnlijk wel een van die sigarettenaansteker-voltmeters aanschaffen als leidraad voor de SoC.

Ander advies is om de hoofdtechnicus te vragen - die misschien niet eens in die dealer woont - om het probleem te diagnosticeren. Elke idioot kan een software-update uitvoeren en beweren dat het is opgelost... ;)

#54 ·
Ik heb veel one-post wonders opgemerkt die posten over “problemen” en nooit meer terugkomen.

Alle nieuwe auto's kunnen problemen hebben - de kwaliteit van onderdelen lijkt een probleem te zijn dat de hele industrie aangaat, mijn zoon repareert auto's voor een premiummerk voor de kost. Ik zou p***ed zijn als ik £100.000 aan een auto had uitgegeven en hij zou lekken of het infotainmentsysteem zou uitvallen of hij zou steeds uitvallen - geloof me, het gebeurt...

Mijn eigen ervaring is uiterst positief geweest - mijn nieuwe Jogger is zelfs beter dan mijn Logan was - en ondanks dat hij aanzienlijk groter is dan mijn vorige diesel MPV, is hij toch sneller en 35% goedkoper qua brandstof.

Uw kilometerstand kan variëren.

#71 ·
U moet onthouden dat dit een hybride is, geen automaat. De auto handhaaft de laadtoestand - er is geen “tweede” of “derde” in de conventionele zin, omdat de output van de motor ook wordt omgeleid om de tractiebatterij op te laden. U bedient het “gaspedaal” niet als zodanig - u geeft gewoon opdracht hoeveel vermogen u wilt leveren. Als u vermogen vraagt dat niet beschikbaar is vanuit de batterij, zal de motor draaien met de snelheid die nodig is om de HSG aan te drijven en de rest uit te spugen, hetzij van de motor naar de wielen (parallelle hybride), hetzij van de batterij naar de wielen (seriële hybride). Bij een zeer lage SOC en op een steile helling botst u nu tegen de wetten van de fysica. Ik vermoed dat de enige manier om dit volledig op te “lossen” niet in software zit - het zou zijn door een grotere (en duurdere) HSG en een grotere batterij te hebben - wat betekent dat u bijna onbeperkt in serieel model zou kunnen rijden, zelfs op een helling bij een zeer lage SoC. Dit zou dichter bij de aanpak van Nissan liggen met hun e-Power-auto's.

#74 · (Edited)
U moet onthouden dat dit een hybride is, geen automaat.

De auto handhaaft de laadtoestand - er is geen "tweede" of "derde" in de conventionele zin, omdat de output van de motor ook wordt omgeleid om de tractiebatterij op te laden. U bedient het "gaspedaal" niet als zodanig - u geeft simpelweg opdracht hoeveel vermogen u wilt leveren. Als u vermogen vraagt dat niet beschikbaar is vanuit de batterij, zal de motor draaien met de snelheid die nodig is om de HSG aan te drijven en vervolgens de rest afgeven, hetzij van de motor naar de wielen (parallelle hybride) of van de batterij naar de wielen (seriële hybride).

Bij een zeer lage SOC en op een steile helling botst u nu tegen de wetten van de fysica.

Ik vermoed dat de enige manier om dit volledig op te 'lossen' niet in software zit - het zou zijn door een grotere (en duurdere) HSG en een grotere batterij te hebben - wat betekent dat u bijna onbeperkt in serie-model zou kunnen rijden, zelfs op een helling bij een zeer lage SoC. Dit zou dichter bij de aanpak van Nissan liggen met hun e-Power-auto's.
Hoe een hybride voertuig op een steile hellende weg bergop te besturen

1-Als er een helling voor u is, probeer dan niet de snelheid op de helling te handhaven, maar laat het voertuig vertragen totdat het de top van de helling bereikt. Het zal u ondersteunen als uw batterij vol is bij tussentijdse acceleraties tijdens het bergop rijden.
2-Probeer de hellingen vanaf het begin sneller te betreden, want door de e-CVT-transmissie heeft u geen kans om de snelheid vanuit het midden van de helling te verminderen en gas te geven, het eerste deel van het vermogensgedeelte is voldoende als u van tijd tot tijd het gas loslaat en weer indrukt, zowel de kreet van de motor neemt af als u komt sneller naar buiten door minder te verbruiken.
3-Als u geduldig bent tijdens het bergop rijden, als u uw voet in constant gas houdt zonder het voertuig te veel gas te geven, zult u zien dat het versnelt zonder zijn toeren te verhogen, de reden hiervoor is dat de elektromotor energie uit de batterij haalt en u ondersteunt.
Het is niet mogelijk om beter te klimmen in deze motor met CVT-transmissie en Atkinson-cyclus, maar als uw batterij minimaal 50-70% vol is, zult u zien dat deze direct stroom uit de batterij ontvangt zonder op te laden tijdens het bergop rijden.

#73 ·
Blimey!Do you need a driving licence and a degree in physics to drive one of these things? o_O
Er zijn 15 versnellingscombinaties en oneindig veel aanpassingen voor motorvermogen, motorvermogen en HSG-vraag - naast bijna onmiddellijke synchronisatie in as-snelheden om geen koppelingen nodig te hebben, dus ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat een mens "handmatig" zou kunnen rijden.

#78 · (Edited)
Misschien heel correct, maar het is geen CVT-transmissie, het is een slimme versnellingsbak met 4 versnellingen plus 2 snelheden op de elektromotor.
Vandaag kon ik die steile heuvel beklimmen zonder mijn hybride voertuig te laten gillen. De stijl moet veranderen. Dat humeurige gebruik vaarwel... Anders zou de steile heuvelbeklimming in de stad met een hybride voertuig resulteren in een motor die anders schreeuwt en misschien uiteindelijk defect raakt.
Bewerken: Vandaag heb ik het batterijniveau snel verhoogd door op de E-Save-knop te drukken. Op deze manier ging ik veel comfortabeler naar de helling. Terwijl de E-Save-toets actief was, gaf de motor prioriteit aan het vullen van de batterij en keerde onmiddellijk terug naar de EV-modus toen 3/4 vol was. Dit proces duurde 1-2 minuten. In wezen is het voertuig geweldig met zijn geïntegreerde vermogen. Je voelt de 140 pk geïntegreerd.

#80 ·
Er zijn 15 versnellingscombinaties en oneindig veel aanpassingen voor motorvermogen, motorvermogen en HSG-vraag - naast bijna onmiddellijke synchronisatie in as-snelheden om geen koppelingen nodig te hebben, dus ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat een mens "handmatig" zou kunnen rijden.
Men zegt dat er niet zoiets bestaat als een domme vraag, dus hier is er een. Afgezien van achteruitversnellingen, dacht ik dat er 3 versnellingen waren voor de ICE en 2 tractiemotortandwielen, dus dat zou zeker 11 voorwaartse combinaties + neutraal opleveren. Dus dat gezegd hebbende, hier is de mogelijke domme vraag: waar haal je 15 vandaan?😏

#82 ·
Na een bepaald punt hoeft de software de output alleen nog maar te activeren met de 1.6-motor. Een elektromotor die altijd klaar staat (ook al is hij op dat moment zwak). Broeder, je hebt geen vermogen, je probeert nog steeds de 1.6-benzinemotor te ondersteunen. In plaats daarvan zeggen we oké, als je heel graag wilt, laten we je dan ook voorbereiden met de E-Save-knop. Ik kan dit voorspellen op de weg die ik elke dag afleg, maar hoe zit het met steden die ik niet ken???

#83 ·
Laat me ook een probleem met de versnellingsbak vermelden - ik bezit een 1 maand oude Dacia Jogger Hybrid met 1.500 mijl op de teller. Vanmorgen, bij het wegrijden, schakelde de motor in de eerste versnelling, maar had moeite om uit te schakelen - de auto schokte ongeveer 5-6 keer voor- en achteruit voordat hij van de eerste naar de tweede versnelling schakelde. Na een tijdje had hij ook moeite om de eerste versnelling in te schakelen, vergezeld van een vreselijk schurend geluid, alsof je probeert de eerste versnelling in te schakelen in een handgeschakelde versnellingsbak zonder de koppeling in te trappen. Dit is walgelijk; ik had dit niet verwacht van een gloednieuwe auto. Ik weet dat Dacia geen topmerk is, maar ik hoopte toch geen problemen te hebben, tenminste zolang de auto nog onder garantie valt.

#84 ·
Laat me ook een probleem met de versnellingsbak vermelden - ik bezit een 1 maand oude Dacia Jogger Hybrid met 1.500 mijl op de teller. Vanmorgen, bij het wegrijden, schakelde de motor in de eerste versnelling, maar had moeite om los te komen - de auto schokte ongeveer 5-6 keer voor- en achteruit voordat hij van de eerste naar de tweede versnelling schakelde. Na een tijdje had hij ook moeite om de eerste versnelling in te schakelen, vergezeld van een vreselijk schurend geluid, alsof je probeert de eerste versnelling in te schakelen in een handgeschakelde versnellingsbak zonder de koppeling in te trappen. Dit is walgelijk; ik had dit niet verwacht van een gloednieuwe auto. Ik weet dat Dacia niet een van de topmerken is, maar ik hoopte toch geen problemen te hebben, tenminste zolang de auto nog onder garantie valt.
Laat ons weten hoe het je vergaat. Dit specifieke probleem werd een paar jaar geleden gemeld op een Clio - lijkt een zeldzame gebeurtenis gezien er 250.000 op de weg waren in 2023, maar toch vervelend als je 'de ene' hebt...

#88 ·
Dus, de dealer heeft na de inspectie van gisteren geen fouten gevonden. Ze vertelden me dat er geen ECU-foutcodes zijn en de auto is ook getest met een rit van 30 minuten zonder dat er problemen werden gedetecteerd. Voordat ik met de auto reed, voegde ik twee problemen toe aan de lijst: ten eerste dat de ruitenwissers niet meer werkten in de automatische modus en alleen nog maar op een timer functioneerden, en ten tweede, wat vrij ernstig is, dat de remmen twee keer de servo-ondersteuning verloren – het pedaal wordt stijf en blijft in de omhoogstand vastzitten, waardoor er een enorme inspanning nodig is om te beginnen met remmen. De dealer zei dat er geen probleem was. Ik heb de ruitenwissers getest omdat het regende toen ik de auto nam, en bijgevolg werken ze niet in de automatische modus. Blijkbaar zal ik aan deze problemen moeten wennen en ze zelf moeten oplossen, net als bij mijn vorige auto – een Škoda Karoq. Nadat de dealer een aantal problemen begon te negeren, ben ik ze met diagnoses gaan aanpakken, en blijkbaar zal ik bij de Dacia op dezelfde manier te werk moeten gaan.

#89 ·
Ik heb in januari op dit draadje gereageerd toen ik net 3.000 mijl probleemloos had afgelegd. Ik ben nu 8 dagen verwijderd van een jaar eigenaarschap en sta op het punt om 22.000 mijl te bereiken, en nog steeds probleemloos. Zoals ik in mijn eerdere bericht al zei, ben je altijd de vreemde auto in een productie als er iets misgaat, maar ik heb op geen van de forums waar ik lid van ben, problemen gehoord over de hybrides. En ik haal nog steeds ongeveer 70 mpg op mijn woon-werkverkeer!

#90 ·
Ik wacht op de levering van een extreme hybride jogger. Een collega heeft de zijne voor Kerstmis opgehaald en hij is nu voor de 3e keer terug bij Dacia omdat hij tijdens het rijden steeds uitvalt. Blijkbaar kan de fout niet worden gevonden.
Ik heb gezocht naar anderen met dit probleem, want mijn collega zegt dat hij van 3 anderen weet, maar online slechts een of twee heeft gevonden die nog niet zijn opgelost.
Dus ik vraag me af of iemand anders problemen heeft gehad of gehoord heeft over problemen met het uitvallen van de hybride? Mijn collega heeft aanbevolen om nu voor de levering te annuleren, maar ik vraag me af of dat niet een beetje overdreven is?! Hoewel het me nerveus maakt.
Bedankt.

#92 ·
Ik heb eindelijk al mijn problemen met de Jogger opgelost, de auto teruggebracht naar Renault - Perry Barr Birmingham, en een Duster gekocht. De Duster zit duidelijk op een hoger niveau – dezelfde motor, dezelfde batterij en aandrijflijn, maar beter gebouwd. Ik zeg niet dat het een perfecte auto is, maar voor de prijs is hij best goed. Ter vergelijking: de Jogger is behoorlijk overgewaardeerd – voor de kwaliteit die hij biedt, zou hij voor maximaal 18.000 euro verkocht moeten worden, dat is tenminste de prijs in Europa.
Waar in Europa kun je een nieuwe Jogger hybride voor 18.000 euro krijgen? :)